RUTSCHKANOR

Varför finns det rutschkanor på alla lekplatser?

Är du en flitig lekplatsbesökare vet du att det finns en gemensam nämnare för lekplatser – rutschkanan. Du har säkert också noterat att den är flitigt använd av barn som åker ner, springer runt och klättrar upp för att åka igen. Från spiralformade tubrutschar till breda rutschkanor och släntrutchar – en lekplats är helt enkelt inte komplett utan en rutschbana!

SHOW FILTERS

Serie

Material

Vad är grejen med barn och rutshkanor?

Häng med ett barn till en lekplats, högst troligt är rutschbanan det lekredskap som ska testas först! Så, vad är grejen med rutschar? Jo, denna typ av lekutrustning ger barn känsla av interaktivitet – det är barnet själv som skapar det roliga. Först ska det klättras upp (ibland mödosamt och långt) och sedan kommer belöningen i form av en svindlande åktur ner till marken.

Nedan följer några anledningar till att du alltid ska ha en rutschbana på lekplatsen (ur ett barns perspektiv alltså):

En spännande upplevelse

Barn älskar den pirriga känslan av att glida från en hög nivå ner till marken. Med vinden som fläktar i ansiktet och den snabba farten är så spännande att de snabbt måste springa tillbaka och åka ner igen. Rutschkanor är spännande och ger barnen en upplevelse som jämförs med andra lekredskap på lekplatsen.

Roligt på direkten

När ett barn väl har klättrat upp på lekställningen och nått rutschkanans plattform är det bara att sätta sig till rätta och låta det roliga börja. Det är den omedelbara belöningen som gör rutschbanor så magnetiska för barn. Andra typer av lekredskap kräver ofta lite ansträngning innan det roliga börjar. Ta gungor som exempel, där tar det en stund för att få upp fart och nå en spännande höjd. Rutschbanan däremot ger snabb utdelning och det gör att barn är villiga att köa för att få åka igen.

Variation

Rutschar finns i många olika varianter och stil. Från korta, raka och snabba rutschbanor till tunnlar och slätrutschar – det finns i många olika sorter och barn gillar variation när de leker. Vissas lockas av det kittlande läskiga med en heltäckande tubrutsch, medan andra hellre vill åka i en rutschkana som är rak och öppen. Ha dessa olika preferenser i åtanke när du väljer rutschkana för din lekplats.

Ett mindre skrämmande alternativ

Alla barn kan inte gå armgång på en monkeybar eller klara ett varv på en hinderbana, men de flesta kan åka rutschkana. Rutschbanor är mindre skrämmande än annan lekutrustning, vilket gör att lekutrustningen lockar både mer och mindre nyfikna och modiga barn. Kortare rutschbanor och slätrutschar passar i stort sett alla barn, vilket är en god anledning till att försöka skapa variation av lekredskap och lekutrustning på lekplatsen.

Rutchkanor – inte bara på lek

Att utelek är viktigt och utvecklande för barns färdigheter vet vi. Här följer några av alla de fördelar rutschbanor har för barns utveckling:

Fri lek

Barn gillar att få upptäcka världen och lära sig saker genom ostrukturerad lek. Denna typ av lek kallas för fri lek och ger barn möjlighet att interagera med omgivningen utan förutbestämda ramar och riktlinjer. Med rutschkanor på lekplatser kommer denna typ av lek och aktivitet att uppmuntra barn att leka fritt på sitt eget sätt utan förutbestämda regler. Med den fria leken tränas barnets kognitiva, fysiska, sociala och känslomässiga utveckling.

Använda sinnena

Att glida ned för en rutschkana triggar barnets sinnen, men inte de fem du tänker på. Utöver lukt, syn, smak, känsel och hörsel har vi även rörelse- och positionssinnet, samt det vestibulära systemet. Rörelse- och positionssinnet handlar om kroppsuppfattning och att ha koll på våra armar och ben utan att vi behöver se dem. Det vestibulära systemet är det vi vanligen kallar för balanssinnet och som hjälper oss att ha kontroll över hur vår kropp rör sig.

Rutschkanor på lekplatsen triggar dessa två extrasinnen. Barn förbättrar sin kroppsuppfattning och rumsuppfattning när de glider ner för rutschen. Att glida ned för rutschbanan, åka snabbare och sedan stanna utvecklar i sin tur barnets balanssinne.

Gör barn glada

Rörelse och fysisk aktivitet frigör endorfiner. Dessa signalsubstanser få oss att må bra, minskar stress och gör oss glada. De här positiva affekterna är något som barn också upplever när de leker och springer runt rutschkanan för att klättra upp och åka en gång till. Det är mer aktivitetsmoment med en rutschkana än man tänker på. Fysisk aktivitet och endorfiner ger barnen många fördelar:

  • Ökat självförtroende
  • Mindre oro
  • En avslappnad och lugn känsla
  • Förbättrad sömn
  • Utvecklar dem socialt

Om flera barn är på lekplatsen tillsammans tränas de sociala färdigheterna, en rutschkana tar kommunikation och samarbete barnen emellan till en ny nivå.

Om många barn vill åka rutschkana kommer de få lära sig värdet av att vänta på sin tur och kommunicera med andra medan de står i kö. De får lära sig att artigt vänta på att den som är framför har åkt innan det är deras tur – och kanske växla några ord till den som åkte före när man har kommit ner på marken igen. Att vänta på sin tur tränar barnets tålamod och ger kommunikativa och sociala färdigheter.

Vissa lekplatser har rutschkanor som gör att barn kommer vilja tävla med varandra på ett eller annat sätt. Två rutschar med dubbla öppningar uppmuntrar barn till lekar där man tävlar mot en kompis om att åka fortast. Momentet kräver samarbete eftersom man ska starta samtidigt, kanske måste någon kompis stå nere på marken och följa loppet för att kunna utse en vinnare?

Upptäckarglädje

Barn är nyfikna av naturen, och att testa en ny rutschkana uppmuntrar nyfikenheten. De kommer snabbt klättra upp till platån för att upptäcka hur fort eller rolig just denna rutschbana är.

Tubrutschar har en antydan till att vara lite läskiga och mer utmanande. I en lång tubrutsch syns inte slutet på rutschkanan, vilket gör att barn blir mer uppmärksamma på alla rörelser och vändningar rutschen tar medan de åker. Denna typ av upptäckarglädje bygger självförtroende – det krävs mod att våga åka en ny rutschkana. De barn som utmanar sig själva och vågar åka växer av sin bedrift och av hur roligt det var, och kommer säkert vilja åka igen.

Orsak och verkan

Att lära sig orsak och verkan lära barn att varje handling har konsekvenser. Att åka rutschkana lär barnet att om man sitter på ett visst sätt så går det fortare men om man sitter på ett annat så går det långsamt. Orsak och verkan, eller kausalitet, lär barn att handlingar leder till resultat, oavsett om de är positiva eller negativa. Genom lek lär sig barn förstå relationen mellan orsak och verkan. Att utveckla denna färdighet kan gynna dem när det ställs inför mer komplicerade lärdomar som har med kausalitet att göra, exempelvis såsom känslor och reaktioner från kompisar och andra runtomkring.

Lära sig att ta beslut

Att åka rutschkana innebär fler valmöjligheter än du kan föreställa dig. Det första beslutet ett barn måste ta när de kommer till en lekplats med olika rutschar är att välja vilken de ska åka. Oavsett om lekutrustningen har stege, klätternät eller klättervägg upp till plattformen där rutschen är så måste barnet bestämma sig för en väg upp. När de väl klättrar måste de planera sin väg och koordinera händer och fötter. Väl uppe vid rutschkanan kommer valet hur de ska åka. Ska man sätta sig ned och glida försiktigt eller pressa sig själv för att få mer fart? Det är till synes små och obetydliga beslut, men sammantaget så utvecklar de viktiga färdigheter som hjälper de att bli mer beslutsamma och självsäkra.